Latter er sundt for krop og sjæl

Sjovt billede fra latter coaching uddannelse med Annette Goodheart

Sjovt billede fra Lattercoaching kursus, hvor der var en masse latter

Latter er sundt og har på mange måder en fremragende positiv effekt på vores sundhed, som Læger og Forskere har dokumenteret ved mange forsøg. Vi vil kigge nærmere på denne dokumentation af det sundhedsgavnlige ved latter, og hvordan at latter kan have en forebyggende og healende effekt på sygdomme.

Når vi ler sammen med andre mennesker, kan latter være med til at give større åbenhed overfor andre mennesker, og der skabes en følelse af fællesskab. Ved et latterkursus bruger vi latteryoga, hvor vi smitter hinanden med vores latter. Det kan blive meget intenst, og den positive effekt ved latter kan være stor. Vi bruger faktisk vores latter uden grund, og nogle gange også kunstig latter.

Faktisk kan vores hjerne ikke kende forskel på ægte eller kunstig latter, så vi får den sundhedsgavnlige belønning ved latter, selv om vi bruger en kunstig latter. Der er lavet flere forsøg der viser, at selv kunstig latter får hjernen til at udskille lykkehormonet endorfin. Samt at antallet af hvide blodlegemer i blodet stiger, hvilket er med til at styrke kroppens immunforsvar. Ved latteryoga starter vi ofte med en kunstig latter, som hurtigt bliver til en smittende og ægte latter.

Vi bruger vores latter alt for lidt som voksen, og undersøgelser viser, at voksne danskere ler i gennemsnit 6½ minut om dagen, hvilket er ca. 20 gange mindre end børn. Det vil helt sikkert være godt for vores sundhed, hvis vi brugte vores latter noget mere. Det er nemlig også sådan, at vi bruger latter til at slippe spændinger i krop og sjæl.

Så det er utroligt vigtigt at have fokus på latter, og det som vi fokuserer på, vil vi også bevæge os hen imod! Vi bliver dog nødt til at gøre en aktiv indsats for, at få mere latter i vores liv. Vælger vi at fokusere mere på latter, så vil vi også opnå mere af det sundhedsgavnlige ved latter.

Latter har som sagt flere sundhedsfremmende egenskaber, og du kan opnå mere energi, livsglæde og overskud i hverdagen ved at le. Nogle af de gode virkninger ved latter er:

Du er mere til stede i nuet.
Latter mindsker stress.
Du tænker mere klart.
Latter styrker immunforsvar.
Latter øger produktionen af endorfiner.
Du forbrænder en masse kalorier.
Latter masserer og motionerer vore indre organer.
Latter styrker hjertemuskulaturen og kredsløbet.
Du får trænet dine latter- og mavemuskler.
Latter fremmer produktionen af NK-celler (natural killer cells)
Latter øger lungekapaciteten og iltindholdet i blodet
Latter øger antallet af hvide blodlegemer, der er godt for immunforsvaret

Hvordan kan du få mere latter i hverdagen?

Besøg en latterklub.
Bestil et latterkursus eller foredrag til fest eller andet.
Se en sjov film, som f.eks. Dad at comedy barn.
Fortæl andre om dine pinlige øjeblikke – kvajehistorier.
Smil mere og automatisk vil du komme til at le mere.
Have fokus på at være positiv og have det sjovt.

Kort sagt, det er kun fantasien og kreativiteten, der sætter begrænsningen for at få mere latter i hverdagen.

Ønsker du mere latter i dit liv, så er du meget velkommen til at kontakte os her!

“Wrinkles merely indicate where smiles have been.” ~ Mark Twain